τα είχα διαβάσει τα αρθρα ,αλλά τα ξαναδιάβασα και πάλι μου αρεσαν ,δίνουν πολλές πληροφορίεςAdded (2012-02-19, 8:02 PM)
---------------------------------------------
Περί Αφροδίτης
Ο Πλάτωνας στο «Συμπόσιον» (180d, 25 - 181e,10) μας δίδει κάποιες πολύ σημαντικές πληροφορίες για την ύπαρξη δύο Αφροδιτών και κατ' επέκτασιν και δύο Ερώτων. Μάλιστα μέγιστος τούτος Πανεπιστήμων διακρίνει τις δύο Θεές στην Ουρανία και την Πάνδημον Αφροδίτη, δίνοντας παράλληλα και κάποιες πληροφορίες για την γέννησή τους και τους γονείς τους.
Αρχαιοτέρα των δύο είναι η Ουρανία Αφροδίτη. Αύτη είναι θυγάτηρ του Ουρανού και εγεννήθη χωρίς μητέρα. Συνεχίζει ο Πλάτων λέγοντας ότι η Ουρανία Αφροδίτη (181c, 15-19) δεν έχει μέσα της το θηλυκό στοιχείο, αλλά μόνο το αρσενικό, αφού είναι αμήτωρ, και είναι άμοιρος ύβρεως. Ο Σικουτρής στα σχόλια του στην έκδοση του «Συμποσίου» του Πλάτωνος αναφέρει ότι η Ουρανία Αφροδίτη θα πρέπει να συσχετισθεί με την κορυφαία των τριών Μοιρών, ή ίσως και με αυτήν την ίδια την Μοίρα.
Η δεύτερη, η Πάνδημος Αφροδίτη, είναι κόρη του Διός και της Διώνης, όπως μας αναφέρει πρώτος ο Όμηρος (Ιλ. Ε 470). Σύμφωνα με το λεξικό των Liddell & Scott, στην Ήπειρο το επίθετο Διώνη ήταν προσωνύμιο της Ήρας. Στην γέννησή της συμμετέχει και το αρσενικό και το θηλυκό στοιχείο (Συμπόσιον, 181b 13 - 181c 15). Ο Σικουτρής στα σχόλιά του μας αναφέρει ότι ο λεξικογράφος Αρποκρατίων σε σχετικό λήμμα του αναφέρει ότι ονομάσθηκε έτσι από το ιδρυθέν υπό του Θησέως ιερό «δια το ενταύθα πάντα τον δήμον συνάγεσθαι», και ήταν επομένως προστάτις όλου του γένους και όχι μίας ορισμένης φυλής. Ήδη από τον Σόλωνα, ο οποίος ρύθμισε τα ζητήματα των εταίρων, θεωρήθηκε προστάτις και σύμβολο του αγοραίου έρωτος.
Σύμφωνα με την παράδοση που μας διασώζει ο Ησίοδος (Θεογονία, 188 κ.ε.) ο Κρόνος απέκοψε με αδάμαντα (πρβλ. ότι με αδαμάντινον άρπη και ο Περσεύς απέκοψε την κεφαλή της Μεδούσης) τα αιδοία του Ουρανού και τα έριξε στον στο πέλαγος. Αυτά πλανώνταν στο πέλαγος για πολύ καιρό και ολόγυρά τους σηκωνόταν λευκός αφρός. Μέσα σε αυτόν αναθράφηκε μία κόρη. Πρώτα πλησίασε στα Κύθηρα και έπειτα απομακρύνθηκε από εκεί και κατέπλευσε στην Κύπρο. Ο Σταγειρίτης στην «Ωγυγία» (τομ. Α., σελ. 350 κ.ε.) αναφέρει ότι η Αφροδίτη άνοιξε τον αφρό που είχε σχηματιστεί και έπλεε πάνω στην θάλασσα. Η Αμφιτρίτη της έδωσε μία κογχύλην και έπλεε πάνω σε αυτήν καθήμενη. Την κογχύλην την κυβερνούσε ο Ζέφυρος. Πρώτα έφθασε στην Κύθηρον νήσο, αλλά δεν ήθελε να ανατραφεί εκεί και έτσι αναχώρησε για την Κύπρο. Στην Κύπρο την υποδέχθηκαν οι Ώρες και την στόλισαν και την κόσμησαν (τρυπώντας τους λοβούς της, όπως αναφέρει ο Β΄ Ομηρικός Ύμνος στην Αφροδίτη, της έβαλαν και ενώτια χρυσά και ορειχάλκινα). Μία άλλη παράδοση, όμως, αναφέρει ότι έπεσε από τον Ουρανό αυγό (δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρώ το αρχαίο κείμενο και να δώ αν αναφέρει αυγό ή ωόν και για αυτό χρησιμοποιώ τον όρο όπως τον αναφέρει ο Σταγειρίτης στο έργο του) στον ποταμό Ευφράτη και τα κύματα του ποταμού το έβγαλαν στην γή, και από το αυγό αυτό γεννήθηκε η Αφροδίτη, η οποία ταυτίζεται με την Συρία Θεά.
Ο Παυσανίας στα «Βοιωτικά» (16, 3) αναφέρει ότι η Θηβαίοι είχαν πάρα πολύ παλιά ξόανα της Αφροδίτης, τα οποία τα είχε αφιερώσει η ίδια η Αρμονία στην Θεά, η οποία σύμφωνα με μία παραλλαγή του μύθου ήταν κόρη της Αφροδίτης. Το ένα ξόανο το ονόμαζαν Ουρανία, το άλλο Πάνδημο και το άλλο Αποστροφία.