Παρασκευή, 03-ΜΑ-2024, 6:04 PM
Welcome Ξωτικό | RSS


[ New messages · Members · Forum rules · Search · RSS ]
  • Page 1 of 1
  • 1
Forum » Ελληνική Μυθολογία-Ιστορία » Ιστορίες Ελληνικής μυθολογίας και όχι μόνο » Ἀττικὸ Ἡμερολόγιο . Λατρεία, Έθιμα, Ήθη, Θεοί Έλλήνων (!)
Ἀττικὸ Ἡμερολόγιο . Λατρεία, Έθιμα, Ήθη, Θεοί Έλλήνων
margaritaDate: Δευτέρα, 30-ΜΑΡ-2015, 5:18 PM | Message # 1
Ο βασιλιάς των μελών
Group: "Εσπερίτες"
Messages: 12902
Awards: 15
Reputation: 44
Status: Offline
ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ (30/3/15)
β΄έτος της 698ης Ολυμπιάδος
ι΄ ΕΛΑΦΗΒΟΛΙΩΝΟΣ (10η)
Μηνός ισταμένου, 
δεκάς πρώτη
Η δεκάτη, δεκάτη ισταμένου, δεκάτη προτέρα.― α΄ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΔΙΟΝΥΣΙΩΝ ΕΝ ΑΣΤΕΙ
―ΚΥΡΙΑ ΠΟΜΠΗ ΤΩΝ ΔΙΟΝΥΣΙΩΝ ΕΝ ΑΣΤΕΙ
(εισαγωγή του ξοάνου από την Ακαδημία και την εσχάρα του Διονύσου Ελευθερέως).
―ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΝΑΡΞΗ ΤΩΝ ΔΙΟΝΥΣΙΩΝ ΕΝ ΑΣΤΕΙ.
―ΘΥΣΙΑ ΣΤΟ ΘΕΟ ΔΙΟΝΥΣΟ
―ΙΕΡΗ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΕΩΣ
―ΘΥΣΙΑ ΣΤΗ ΘΕΑ ΓΑΙΑ
―ΠΑΝΤΕΛΕΙΑΗ σημερινή ημέρα (μετα τη δύση) είναι η πρώτη ημέρα των Διονυσίων έν Άστει, η ημέρα της ιερής κύριας πομπής της εισαγωγής του ξοάνου του Διονύσου Ελευθερέως από την Ακαδημία και την εσχάρα στον ιερό βωμό δίπλα στο θέατρο.Ο Mommsen (Feste, σελ 428-437) κατοχυρώνει την πρώτη ημέρα των Διονυσίων εν Άστει στην 9η Ελαφηβολιώνος. Καμμία αρχαία πηγή όμως μας δίνει ακριβή χρονολόγηση για την πρώτη ημέρα των Διονυσίων, δηλαδή την ημέρα της κύρια πομπής της συνοδείας του ξοάνου του Διονύσου στο θέατρο.
Η χρονολόγηση του Mommsen, περί της 9ης του Ελαφηβολιώνος ώς πρώτης ημέρας των Διονυσίων εν Άστει, έγινε αποδεκτή από τον Deubner (Feste σελ.142) και απο τους Pickard-Cambridge (The Dramatic Festivals of Athens, Oxford,1953,σελ.64)
Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι καμμία αρχαία πηγή δεν επιβεβαιώνει την χρονολόγηση του Mommsen. Στην πραγματικότητα μία αρχαία πηγή την αντικρούει.
Ο σχολιαστής του Αισχίνη 3.67, υποδεικνύει ότι τα Διονύσια εν Άστει ακολουθούσαν μερικές ημέρες μετά τον Προαγώνα.
― εγίγνετο προ των μεγάλων Διονυσίων ημέραις ολίγαις
εμπρόσθεν εν τω ωδείω καλουμένω των τραγωδών αγών και επίδειξις ων μέλλουσι δραμάτων αγωνίζεσθαι εν τω θεάτρω δι΄ο ετοίμως προάγών καλείται.Ο Προάγων λάμβανε χώρα την 8η του Ελαφηβολιώνος, και απο το σχόλιο θα περιμέναμε τα Διονύσια εν Άστει να αρχιζαν, το νωρίτερο, την 10η του Ελαφηβολιώνος, (τρεις ημέρες αργότερα). Ο Ferguson (Hesp 1948, σελ.134-135) δέχθηκε το σχόλιο ως έγκυρο, και υποστηρίζει ’οτι τα Διονύσια εν Άστει άρχιζαν την 10η του Ελαφηβολιώνος. Το συμπέρασμα του φαίνεται απόλυτα αιτιολογημένο, ειδικά όταν δεν έρχεται σε αντίθεση με τις λίγες αρχαίες αναφορές που διασώθηκαν.Οι Ιόβακχοι τον +2ο αιώνα, πραγματοποιούν θυσία και σπονδή στον Διόνυσο την σημερινή ημέρα.IG II2 1368, σειρές 117-121:
― ὁ δὲ ἀρχί-
βακχος θυέτω τὴν θυσίαν τῷ
θεῷ καὶ τὴν σπονδὴν τιθέτω
κατὰ δεκάτην τοῦ Ἐλαφηβολι-
ῶνος μηνός.Μια τέτοια θυσία από τον συγκεκριμένο θρησκευτικό θίασο θα συνέβαινε μόνον την πρώτη ημέρα των Διονυσίων.Στο θυσιολόγιο της Τετραπόλεως του Μαραθώνος περιγράφεται μία προσφορά στην Γη τη σημερινή ημέρα.IG II² 1358, στήλη ΙΙ, σειρές 17-18:
―Ἐλαβολιῶνος δεκάτηι ἱσταμένο· [Γήι εί τώι]
μαν[τε]ίωι τράγος παμμέλας Δ.Π ἱε[ρώσυνα Δ].Ὁ Διόνυσος Ἐλευθερεὺς ποὺ τιμᾶται σ’ αὐτὴ τὴν περίπτωση, ἦταν ὁ τοπικὸς προστάτης θεὸς τῶν Ἐλευθερῶν.
Δὲν πρέπει νὰ ξεχνᾶμε ὅτι τὸ Ἀττικὸ ἡμερολόγιο ἦταν σεληνιακὸ καὶ ἡ ἀλλαγὴ τῆς ἡμέρας γινόταν στὴν Δύση τοῦ ἡλίου, ἔτσι ἀφοῦ εἶχε περάσει ἡ 9η, τὸ ἀπόγευμα τῆς 10ης μετὰ τὴν δύση τοῦ ἡλίου, τὸ ξύλινο ἄγαλμα τοῦ Διονύσου ἀφοῦ εἶχε παραμείνει στὸ ἱερό της Ἀκαδημείας ὅλη τὴν νύχτα,(ἤ κάποιες νύχτες παραπάνω ἄν εἶχε μεταφερθεῖ νωρίτερα), καὶ ὅλο τὸ πρωϊνὸ τῆς 9ης, εἶχε ἕρθει ἡ ὧρα γιὰ τὴν πομπὴ ἐπιστροφῆς καὶ γιὰ τὴν ἐπίσημη ἕναρξη τῶν Διονυσίων ἐν Ἀστει. Ἡ συνοδεία μὲ τὴν πομπὴ τῆς ἐπιστροφῆς τοῦ ἀγάλματος τοῦ Διονύσου Ἐλευθερέως ἀπὸ τὴν Ἀκαδημία ἦταν γνωστὴ ὠς ἡ εἰσαγωγὴ τοῦ Διονύσου ἀπὸ τὴν ἱερὴ ἐσχάρα. Ὅλοι περίμεναν τὴν μεγάλη Πομπὴ ὅπου συμμετεῖχαν ὁμάδες ποῦ ἐκπροσωποῦσαν παραγωγικὲς τάξεις.
Ἡ ἐπιστασία ὅμως γενικὰ τῆς ἑορτῆς ἀλλὰ τῆς πομπῆς ἦταν ὑπὸ τὴν ἐπίβλεψη καὶ δικαιδοσία τοῦ Ἄρχοντος.― πομπῶν δ’ἐπιμελεῖται (ὁ ἄρχων). . . καὶ τῶν Διονυσίων τῶν μεγάλων μετὰ τῶν ἐπιμελητῶν
(ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΑΘΗΝ. ΠΟΛΙΤΕΙΑ 56)ἄρχων...ἐπιμεμέληται δὲ καὶ τῆς πομπῆς τῷ Διονύσῳ μετὰ τῶν παρέδρων καὶ τῶν ἐπιμελητῶν .
(ΕΠΙΓΡΑΦΗ C.I.A4 318)Συγκεκριμένες ἱεροπραξίες ποῦ συνδέονταν μὲ τὴν πομπὴ ἐκτελοῦνταν ἀπὸ τὴν οἰκογένεια τῶν Βακχιαδῶν, ποῦ ἰσχυρίζονταν, ὅπως καὶ οἱ Ἰκαριεῖς, ὅτι εἶχαν δεσμοὺς αἵματος καὶ προγονικὴ σχέση μὲ τὸν θεό.― Πιστοκράτης καὶ Ἀπολλόδωρος Σατύρου Αὐρίδαι πομποστολήσαντες καὶ ἄρχοντες γενόμενοι τοῦ γένους τῶν Βακχιαδῶν ἀνέθηκαν
(ΕΠΙΓΡΑΦΗ C.I.A3 97)Ἡ πομπὴ ἦταν μεγαλειώδης καὶ πολιτισμένη, δὲν ὑπάρχει τίποτα σὲ ἀρχαία μορφὴ, τὸ κλίμα εἶναι τὸ παραδοσιακὸ λατρευτικὸ.
Τὸ μοναδικὸ ἀρχαῖο προγονικὸ στοιχεῖο τῆς πομπῆς εἶναι ὁ Φαλλός
Ἀπὸ τὰ σωζόμενα ἀποσπάσματα τῶν ἀρχαίων κειμένων παίρνουμε μόνο μιὰ μερικὴ εἰκόνα αὐτῆς τῆς μεγαλοπρέπειας.― . Βοῦν δὲ καὶ [πρόβατα δύο ἀπά]γειν ἐς Παναθήναια τὰ μεγάλ[α καὶ ἐς Διονύσι]α φαλλὸν.
(-444 Ἄποικοι Βρέας)
(ΕΠΙΓΡΑΦΗ C.I.A1 31)Χορὸς εφηβων μετέφερε μὲ λαμπαδηδοφορία τὸν θεὸ Διόνυσο καὶ τραγουδοῦσε καὶ ὑμνοῦσε τὸ ἄγαλμα τοῦ θεοῦ:― εἰσήγαγον δὲ (οἱ ἔφηβοι) [κ]αὶ τὸν Διόνυσον ἀπὸ τῆς ἐσχάρας εἰς τὸ θέατρον μετὰ φωτὸς καὶ ἔπεσψαν τοῖς Διονυσίοις ταῦρον ἄξιον τοῦ θεοῦ, δ’καὶ ἔθυσαν ἐν τῷ ἱερῷ τῇ πομπῇ.
ΑΠΟΔΟΣΗ
...ἐξοδήγησαν καὶ τὸ ἄγαλμα τοῦ Διονύσου ἀπὸ τὴν ἑστία τοῦ βωμοῦ στὸ θέατρο μὲ λαμπάδες καὶ ἔστειλαν στὰ Διονύσια ταῦρο ἄξιο τοῦ θεοῦ ποὺ θυσίασαν στὸ ναὸ γιὰ τὴν πομπή.
(ΕΠΙΓΡ. C.I.A II1 σελ.275 ἀρ.471 σερ. 12)― εἰσήγαγον δὲ (οἱ ἔφηβοι) τὸν Διόνυσον ἀπὸ τῆς ἐσχάρας, θύσαντες τῷ θεῷ
(ΕΠΙΓΡΑΦΗ C.I.A2 470)Νεαρὰ κορίτσια ἀριστοκρατικῆς γενιᾶς μετέφεραν χρυσὰ καλάθια στὸ κεφάλι τους (ἡ κανηφόρος) γεμάτα μὲ καρποὺς καὶ σταφύλια γιὰ νὰ τὰ προσφέρουν στὸ θεὸ Διόνυσο.― κατὰ τὴν τῶν Διονυσίων ἑορτὴν παρὰ τοῖς Ἀθηναίοις αἱ εὐγενεῖς παρθένοι ἐκανηφόρουν• ἦν δὲ ἐκ χρυσοῦ πεποιημένα τὰ κανᾶ, ἐφ’ὧν τὰς ἀπαρχὰς ἁπάντων ἐτίθεσαν.
(ΣΧΟΛΙΑ ΑΧΑΡΝΗΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ 242)Τὰ θύματα, οἱ ταῦροι, τὸ παραδοσιακὸ ζῶο καὶ ποὺ προφανῶς ὁδηγοῦσαν τὴν πομπὴ, θυσιάζονταν στὸν βωμὸ τοῦ Διονύσου κοντὰ στὸ θέατρο.Οἱ Μέτοικοι ἦταν ἐνδεδυμένοι μὲ πορφυροὺς χιτώνες καὶ ἕφεραν δίσκους (σκαφιά) μὲ τὶς προσφορὲς, οἱ Σκαφηφόροι. Οἱ Πολίτες Ασκοφόροι ἥταν φορτωμένοι μέ ἀσκούς γεμάτους κρασί καὶ ἦταν ἐνδεδυμένοι μὲ τὰ ἐνδύματα τῆς ἀρεσκείας τους κάποιοι ἄλλοι μετέφεραν ἄρτους, ἀπαραίτητους σὲ κάθε δημόσια προσφορά. 
Ἡ ἱερὴ Πομπὴ θυμίζει τὴν Ἱερὴ Πομπὴ τῶν Παναθηναίων, αὐτὴ ὅμως ἦταν μικρότερης κλίμακος.Ἡ διαδρομὴ τῆς πομπῆς εἶναι ἄγνωστη ἀλλὰ περνοῦσε ἀπὸ διάφορα ἱερὰ καὶ σταματοῦσε γιὰ λίγο ἔτσι ὥστε νὰ πραγματοποιοῦνται οἱ χοροὶ πρὸς τιμὴν τοῦ Διονύσου.Ἡ ἀποκορύφωση ἐρχόταν ὅταν ἡ πομπὴ κατέληγε στὸ βωμὸ κοντὰ στὸ θέατρο καὶ γινόταν ἡ θυσία.
Ἐκεῖ θυσίαζαν τοὺς ταύρους καὶ προσέφεραν καρπούς. Γύρω ἀπ' τὸ βωμὸ ἔψαλλαν τὸν Διθύραμβο, χαρούμενο - δοξαστικὸ ὕμνο στὸν Διόνυσο.― ὁ δὲ ἀρχίβακχος θυέτω τὴν θυσίαν τῷ
θεῷ καὶ τὴν σπονδὴν τιθέτω
κατὰ δεκάτην τοῦ Ἐλαφηβολιῶνος μηνός.
μερῶν δὲ γεινομένων αἰρέτω ἱερεύς, ἀνθιερεύς,
ἀρχίβακχος, ταμίας, βουκολικός, Διόνυσος, 
Κόρη, Παλαίμων, Ἀφροδείτη, Πρωτεύρυθμος.
τὰ δὲ ὀνόματα αὐτῶν συνκληρούσθω πᾶσι.
(ΕΠΙΓΡΑΦΗ IG II² 1358 )Τὸ ἄγαλμα τοῦ Διονύσου τοποθετοῦνταν στὴν Ὀρχήστρα τοῦ θεάτρου:― (Ἀθηναῖοι) τὸν Διόνυσον ἐπὶ τὴν ὀρχήστραν τιθέασιν.
(Δίων Χρυσ. ΛΑ΄)Μετὰ τὶς θυσίες, ἄρχιζε γλέντι προεξάρχοντος τοῦ Ἱερέως καὶ τοῦ Ἐπωνύμου Ἄρχοντος. Στοὺς δρόμους χόρευαν νέοι καὶ τραγουδοῦσαν μὲ συνοδεία αὐλῶν καὶ λύρας. Τὴν νύκτα παρέθεταν συμπόσιο μὲ οἰνοποσία.
Ἀργὰ τὸ βράδυ, οἱ ἄνδρες κρατῶντας πυρσοὺς καὶ ὑπὸ τὴν συνοδεία μουσικῆς, μὲ αὐλοὺς, χόρευαν καὶ ἐκώμαζαν (Κῶμος)Οἱ κώμοι καὶ οἱ κωμαστές.― 10 ΝΟΜΟΣ.Εὐήγορος εἶπεν• ὅταν . . . ᾖ. . . τοῖς ἐν ἄστει Διονυσίοις ἡ πομπὴ καὶ οἱ παίδες καὶ ὁ κῶμος καὶ οἱ κωμῳδοὶ καὶ οἱ τραγῳδοὶ.
(ΔΗΜΟΣΘΕΝΟΥΣ ΚΑΤΑ ΜΕΙΔΟΥ)Στά μέσα τοῦ -6ου αἰῶνος μία ὁμάδα κωμαστῶν ἀπ' τόν Δήμο Ἰκαρίας, ἔκανε κάτι πρωτότυπο: Ἀντί νά ψάλλουν ὅλα τά μέλη μαζί τόν Διθύραμβο, χωρίστηκαν σέ δύο ὁμάδες πού ἡ μία ἀπαντοῦσε (ἀποκρινόταν) στήν ἄλλη. Τό -536 ὁ ἐπί κεφαλῆς τῆς ὁμάδος, ὁ Θέσπις, ξεχώρησε ἀπ' τούς ὑπόλοιπους καί ἄρχισε νά ἀποκρίνεται στόν χορό (ἄρχισε νά συζητᾶ σέ ἔμμετρο λόγο μέ τήν χορωδία). Γιά πρώτη φορά στήν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητος ἔχουμε πλήρη θεατρική παράσταση.Ἡ πρωτοβουλία αὐτή ἄρεσε. Τήν ἴδια χρονιά ἤ τήν ἑπομένη, ἡ ὁμάδα τοῦ Θέσπιδος στό δρόμο ἀπ' τά Μεσόγεια πρός τήν Ἀθήνα, σταματοῦσε σέ κάθε χωριό καί παρουσίαζε στούς δημῶτες τόν Διθύραμβο πού ἑτοίμασε γιά τά ἐν Ἀστει Διονύσια. Τό Ἅρμα τοῦ Θέσπιδος εἶναι ὁ πρῶτος περιοδεύων θίασος στόν κόσμο.Οἱ τέσσαρες ἡμέρες (10-14 Ἐλαφηβολιῶνος) ἦταν ἀφιερωμένες στὶς Τραγωδίες, Κωμωδίες, τοὺς Διθυράμβους, ἀργότερα, στὴν Ἐλληνιστικὴ περίοδο προστέθηκαν καὶ ἄλλες ἡμέρες.
Οἱ θεατρικὲς παραστάσεις διαρκοῦσαν ὁλόκληρη τὴν ἡμέρα καὶ κρατοῦσαν συνήθως τέσσαρες ἡμέρες τὴν 70η Ὀλυμπιάδα. Στὴν Ἑλληνιστικὴ περίοδο προστέθηκαν καὶ ἄλλες ἡμέρες.


"Στο τέλος, αυτό για το οποίο μετανιώνουμε περισσότερο είναι οι προσπάθειες τις οποίες ποτέ δεν κάναμε"
 
xrysanthiDate: Δευτέρα, 30-ΜΑΡ-2015, 8:15 PM | Message # 2
Ο βασιλιάς των μελών
Group: "Εσπερίτες"
Messages: 2422
Awards: 1
Reputation: 6
Status: Offline
Δεν κατάλαβα τίποτα , τι είναι αυτό????

Η διαδρομη που ξεκινησες, μακρινη και μοναχική....
Λένε ομως οτι εκει που πας εχουν παει και αλλοι οποτε θα βρεις γνωστους.....
Καλό ταξίδι.
 
margaritaDate: Δευτέρα, 30-ΜΑΡ-2015, 8:24 PM | Message # 3
Ο βασιλιάς των μελών
Group: "Εσπερίτες"
Messages: 12902
Awards: 15
Reputation: 44
Status: Offline
σαν σημερα γινοταν μια γιορτη στην αρχαια ελλαδα ,ονομαζοταν
ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΔΙΟΝΥΣΙΩΝ ΕΝ ΑΣΤΕΙ
προς τιμη του Διονύσου
ειναι η περιγραφη της γιορτης


"Στο τέλος, αυτό για το οποίο μετανιώνουμε περισσότερο είναι οι προσπάθειες τις οποίες ποτέ δεν κάναμε"

Message edited by margarita - Δευτέρα, 30-ΜΑΡ-2015, 8:24 PM
 
ΘνητοςDate: Δευτέρα, 30-ΜΑΡ-2015, 8:54 PM | Message # 4
Ο βασιλιάς των μελών
Group: "Εσπερίτες"
Messages: 10708
Awards: 16
Reputation: 45
Status: Offline
ΧΜ

ΚΑΛΟΜΕΛΕΤΑ ΚΙ ΕΡΧΕΤΑΙ
 
margaritaDate: Δευτέρα, 30-ΜΑΡ-2015, 10:44 PM | Message # 5
Ο βασιλιάς των μελών
Group: "Εσπερίτες"
Messages: 12902
Awards: 15
Reputation: 44
Status: Offline
τι ;;

"Στο τέλος, αυτό για το οποίο μετανιώνουμε περισσότερο είναι οι προσπάθειες τις οποίες ποτέ δεν κάναμε"
 
ΘνητοςDate: Τρίτη, 31-ΜΑΡ-2015, 2:49 PM | Message # 6
Ο βασιλιάς των μελών
Group: "Εσπερίτες"
Messages: 10708
Awards: 16
Reputation: 45
Status: Offline
Προβηματιστηκα λιγο με την επαναληψη διαφορων τελετουργικων

ΚΑΛΟΜΕΛΕΤΑ ΚΙ ΕΡΧΕΤΑΙ
 
Forum » Ελληνική Μυθολογία-Ιστορία » Ιστορίες Ελληνικής μυθολογίας και όχι μόνο » Ἀττικὸ Ἡμερολόγιο . Λατρεία, Έθιμα, Ήθη, Θεοί Έλλήνων (!)
  • Page 1 of 1
  • 1
Search: